På DN Debatt
skrev Per Kornhall, undervisningsråd vid Skolverket häromdagen ett debattinlägg
om skolan som fick mig att börja fundera:
Läs inlägget här:
Men även detta är
intressant i sammanhanget:
Även om inläggeet
känns lite väl bakåtsträvande tycker jag nog ändå att han har ett par viktiga
poänger. I princip blandar han dock ihop två helt olika frågor, nämligen
kommunaliseringen av skolan och friskolereformen. Dessutom tar han in en tredje
aspekt som jag inte tänker kommentera för ögonblicket, nämligen målstyrningen.
Finns det skäl
att ifrågasätta dessa två grundläggande reformer? Svaret är ja i bägge fall,
men vad det gäller friskolereformen måste svaret nyanseras.
Kommunaliseringen av det allmäna skolväsendet
Jag tror allt
fler börjat komma till insikt att kommunaliseringen starkt bidragit till
skolans allmäna nedgradering vilket inte minst kommer till uttryck i statusen
på lärar- och rektorsyrket. När det bara finns 0,6 sökande per ledig
rektorstjänst, när utbildningsplatser på lärarutbildningarna står tomma och en
välutbildad lärare kan tjäna som en busschaufför, då har något gått galet som
inte är bra för landet. För kommuner som kämpar med socialbudgetar, äldreomsorg
och parkskötsel är helt enkelt skolan för attraktiv som sparprojekt och de
klarar inte av att se den som en samhällsinvestering. Ett första steg vore
kanske att förstatliga gymnasieskolan för att sedan ta steget till grundskolan.
Friskolereformen
Waldorfskolorna
var på många sätt pionjärer med alternativ pedagogik och självstyrande skolor
och slogs därför med rätta för en rättvis finaiering via en skolpeng som följer
eleverna. Inte minst Waldorfskolornas lobbyarbete ledde fram till
friskolereformen. Vad kanske ingen kunde förutse var att det kan vara så
lönsamt att driva skola att stora koncerner bildades med skoldrift som
affärsidé. Att en och annan lycksökare drogs till branschen var kanske däremot
ingen större överraskning. Tyvärr har friskolereformen fått lite av en svart
skugga efter sig i takt med rapporter om övervinster, dålig undervisning och
fokusering på inkomstarka områden.
Från
waldorfhorisont tänker jag på uttalanden från Rudolf Steiner i samband med
grundandet av den första Waldorfskolan i Stuttgart. Steiner menade att
Waldorfskolan varken var till för att tjäna statens eller näringslivets
intressen och skulle vara absolut fristående från bägge dessa makter. Skolan
skulle endast tjäna BARNET, den växande människan och dess utveckling till en fri
varelse som själv kunde vara med och gestalta framtiden. Som en logisk följd
skulle alla ev. vinster som genererades i skolverksamheten återinvesteras i den
samma så att den kom barnen till godo. Sedan dess drivs alla (över 1000) Waldorfskolor
som stiftelser eller ideella föreningar, och inte som aktiebolag. Inga pengar
flyter ut ur verksamheten utan kommer alltid nuvarande och framtida
generationer tillgodo.
Jag tror att
friskolereformen måste korrigeras så att det blir mer gynnsamt att driva skolor
från en ideel ståndpunkt, och mindre från en kommersiell. Det finns säkert
olika sätt att uppnå detta, t.ex. genom att begränsa vinstuttaget eller att ge
stiftelser och föreningar högre skolpeng eller andra avdragsrätter, men en
friskolerörelse som bygger på lärares och föräldrars engagemang istället för
koncerntänkande borde leda till en annan utveckling än den som Per Kornhall
kritiserar. Jag tycker fortfarande Steiners hållning att skolan främst skall
tjäna BARNET håller, nästan 100 år senare./Örjan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar