Min egen tid i Waldorfförskola (eller lekskolan som man nog
sa på den tiden…) minns jag inte så väl. I början gick vi i tillfälliga lokaler
vid Brommaplan men till sista året fick vi komma upp för backen till det
nybyggda Kristofferskolan och blivande sexornas klassrum som fungerade som
lekskola innan Solgården blev färdig några år senare. Eftersom mamma var
lekskolefröken kändes inte stegen från det trygga hemmet så omfattande ….Desto
bättre minns jag alla åren som förälder på Solgården och senare på Lillgården.
Förväntansfulla barn som var fulla av LEK redan på väg dit på morgonen,
utflyktsdagar till stora stenen i Judarnskogen (bara de stora barnen fick
klättra upp…), hämtningar av barn som fortfarande var mitt i kojprojektet (men betydligt
tröttare än på morgonen…), prinsessor och prinsar, lykttåg till St Martin men
även föräldra- och styrelsemöten och såväl bristande som bra ekonomi, men
alltid fina vänner som engagerade sig för de små barnens väl och ve. Men också
år som präglades av stress att hinna hämta i tid innan stängningsdags,
VAB-dagar och krångel att hitta dagmammor innan barnen blev tillräcklig stora
för att börja på lekskolan….Ja, waldorfdagmammorna minns jag verkligen också,
underbara hemmiljöer med trygghet och glädje. Hos en minns jag hur barnen
alltid låg och sov i sina vagnar när man kom och hämtade, även mitt i vintern,
men självfallet inbäddade i fårskinnspåsar och varma som små kanminer…..
Efter fyra barn på Waldorförskola skall man väl ha en liten
aning…men vet jag verkligen vad som utspelade sig i vardagen? Och har jag
verkligen förstått varför man gör på det ena eller det andra sättet? Alltså
djupdykning på gång. På bordet några lämpliga skrifter, tex
”Waldorfkindergarten Heute” på tyska och den fina lilla skriften ”Glimtar från
Waldorfförskolan” som jag själv var med och gav ut för 12 år sedan…Diverse På
väg artiklar, böcker av Karin Neuschütz och en bok från Studentlitteratur, ”Med
sikte på förskolan” av Anette Sandberg och lite annat smått och gott finns
också med på listan. Har ni tips vad jag borde läsa? Eller vad jag inte får
missa att ta upp? Kastade för övrigt ett öga på litteraturlistan för boken, den
tar snart upp 4 sidor…..Sen får jag väl gräva mig ner i bekantskapskretsen så
att allt kommer med! Det skall faktiskt bli jätteroligt att få gotta mig
riktigt i småbarnsvärlden igen!
/Örjan
Hej Örjan,
SvaraRaderahärligt med er bok!
Angående förskolans betydelse, skulle jag vilja ge dig ett exempel vad den tiden kan betyda för en växande människa:
På vår waldorfpedagogiska/antroposofiska deltidskurs på RSH i järna har jag just nu en 21-årig ung student som gick i en waldorfförskola, men sedan fanns det inte någon waldorfskola att fortsätta i. Hon har berättat att förskolan gav henne en sådan djup glädje och känsla av meningsfullt sammanhang i världen, att hon sedan under hela sin skolgång väntade på att detta skulle ske igen: att lärarna skulle äntligen börja tala om det som var verkligt och berörde henne.Till saken hör att hon är en mycket begåvad ung tjej, som har en positivi och engagerad inställning gentemot det mesta. Men skolan blev en besvikelse, det kvalitet hon hade förväntats sig visade sig aldrig.
Hon kan verkligen beskriva den här känslan på ett ackurat sätt.
Lycka till med fortsättningen!
Maria E
Ja, spännande! Skriver just nu om kontakten med elementen och hur detta lägger grunden för begrepp och teorier senare i skolåren och väcker forskarandan. Är nog ett exempel på hur man får känsla av meningsfulla sammanhang!/Örjan
SvaraRadera