Den största empiriska studien över waldorfelevers- och
föräldrars erfarenhet av skolgången publicerades för några dagar sedan. Studien leddes
av Dr. Heiner Barz, professor vid Heinrich-Heine Universitetet i Düsseldorf,
Dr. Sylvia Liebenwein från samma universitet samt Dr. Dirk Randoll vid Alanus
Hochschule. Det övergripande ansvaret hade Dr. Andreas Schleicher som är
ställföreträdande direktör för OECD:s utbildningsdirektorat och bland annat
ansvarig för PISA-undersökningarna. Studien genomfördes i Tyskland 2009-2011
och omfattade över 800 elever som genom frågeformulär besvarade olika frågor
samt över 50 djupintervjuer med elever och föräldrar. Eleverna gick i klasserna
9-13 i sex olika förbundsländer. Genom föreliggande data från allmänna skolor i
Tyskland fanns ett adekvat jämförelsematerial som gör studien unik i sitt slag.
Glädje att lära sig
och tillfredsställelse med skolan
Vid påståendet ”Att lära mig något i skolan skapar glädje”
svarar 79,4% av waldorfeleverna ja, för det allmänna skolväsendet var motsvarande
siffra 67,2%. Vid påståendet ”Det som vi gör i undervisningen är oftast
intressant” svarar waldorfeleverna ja med 78,6%, i det allmänna skolväsendet
var siffran 54,5%. Waldorfeleverna anser också sin skola vara mer inbjudande
och vänlig (85,4% mot 60%).
Förhållandet till
lärarna
64,8% av waldorfeleverna håller med om påståendet ”Våra lärare
intresserar sig för varje elevs framsteg” jämfört med det allmänna
skolväsendets 30,5%. Ett liknande förhållande gäller för påståendet ” Våra
lärare ger oss möjlighet att uttrycka vår mening” av (83,3% mot 48%) samt ”Våra
lärare gör undervisningen intressant och spännande” med 50,4% resp.23,3%.
Självförtroende
Waldorfeleverna visar också en på en högre grad av
självförtroende. 83,9% av waldorfeleverna svarar ja till påståendet ” Jag har
fått veta av skolan att jag har starka sidor”, en motsvarande siffra redovisas
för påståendet ” Jag är övertygad om att jag kan prestera bra resultat vid
prov”.
Ångest och stress
Waldorfeleverna visar en betydligt lägre grad av stress- och
ångestfenomen, t.ex svarar 11,7% av eleverna att de lider av sömnsvårigheter
pga. skolstress, för det allmänna skolväsendet var motsvarande siffra 17%.
Kulturell bildning
Waldorfeleverna upplever i högre grad att det konstnärliga
och kulturella uppmuntras i skolan och de deltar i betydligt högre grad i
sådana aktiviteter utanför skoltiden.
Vilka elever går i
waldorfskola?
Studiens sociologiska del visar att eleverna i hög grad
redan gått i annan skola innan de kommer till waldorfskolan, att de i högre
grad lever familjer med separerade föräldrar och att dessa främst tillhör den
välutbildade medelklassen.
Elevernas värderingar ligger också nära en mer bildad
samhällsklass, t.ex. svarar endast 32,4% det är viktigt att ”Respektera lag och
ordning”, i en motsvarande studie för ungdomar i hela Tyskland var siffran
59,2%. För värden som mer betonar den materialistiska sidan av livet är
siffrorna mellan grupperna däremot jämförbara.
Förhållandet till
antroposofin
65,5% av eleverna säger ja till påståendet ” Jag känner till
idéerna som finns bakom min skolas pedagogik”, vid närmare efterfrågan kan
eleverna dock oftast inte säga mer än namnet Rudolf Steiner.
Studien tar också upp problem och kritiska frågor som lyfts
fram av eleverna. Dit hör bland annat:
- den långa klasslärartiden (upp till 8 år)
- frågan om återkoppling och krav på prestation
- den ofta abrupta övergången från klasslärarstadiet till högstadiet (tyska Oberstufe från årskurs 9)
- den relativt höga andel som inte känner sig utmanade kunskapsmässigt och bristen på differentiering i undervisningen
Dr. Andreas Schleicher beskriver i förordet att samhället
behöver en skola som rustar eleverna för den verklighet som dagens samhälle
utgör. Idag kan kunskapen som ges i skolan aldrig vara tillräcklig för ett helt
yrkesliv. Skolan måste ge eleverna förmåga att ta ansvar för det egna fortsatta
lärandet och lägga grunderna för en kontinuerlig förändringsvilja. ”Det som
räknas idag är ett livslångt lärande, motivation och förmåga att utifrån sin egen
horisont utvecklas i takt med förändringarna i samhället och arbetslivet”
skriver Schleicher. Istället för ett
rent analytiskt förfarande som leder till rutinmässiga problemlösningar krävs
ämnesövergripande syntetisering av olika kunskaper där sambandet kanske inte är
helt uppenbart från början. Därtill finns ett växande behov av social
intelligens, emotional trygghet och entreprenörsanda.
Schleicher konstaterar: ”Den genomförda undersökningen visar
att waldorfskoleeleverna är bra förberedda för den framtid som väntar dem”. Han
betonar särskilt elevernas lust och glädje att lära sig och deras förmåga till
självständigt lärande som är nyckelfaktorer för att komma tillrätta i en värld
som vi ännu inte vet hur den kommer att gestaltas.
Schleicher menar också att studien visar att det som
PISA-studien kommit fram till som framgångsfaktorer för ett modernt
utbildningssystem till stor del redan praktiseras i waldorfskolorna sedan snart
100 år.
Studien finns nu i sin helhet i bokform: Bildungserfahrungen an Waldorfschulen - Empirische Studie zu Schulqualität und Lernerfahrungen, Barz, Liebenwein, Randoll. Springer VS, Wiesbanden 2012.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar