Every child is an
artist. The problem is how to remain an artist once he grows up.
Pablo Picasso
Allra först vill jag säga att blyertspennor är bra och
viktiga redskap från årskurs 6 och uppåt, när den exakta geometrin gör sitt intåg
med passare, linjal och gradskiva. Dessutom är blyertspennor med olika hård-/mjukhet
tillsammans med kol och svart tusch oumbärliga inom bildämnets svartvita
perioder i årskurs 7-9.
I årskurs 1-5 borde det däremot inte förekomma några
blyertspennor i waldorfskolorna!
Och varför inte det frågar sig säkert flera? Jo, det ska jag
nu försöka förklara utifrån ett waldorfpedagogiskt och konstnärligt perspektiv.
Det rytmiska systemet, som ligger till grund för allt
konstnärligt, det tröttnar aldrig. Hjärtats och andningens verksamhet
fortsätter outtröttligt från födelsen till döden. Trött kan människan bara bli
genom sitt intellektuella system och genom sitt viljesystem. Det tröttar att
tänka, det tröttar att röra sig kroppsligen. […] För barnens del får man se
till att trötthet uppträder så litet som möjligt. Minsta möjliga trötthet
uppträder, om vi inriktar undervisningen konstnärligt under den här viktiga
tiden i skolan, för då appellerar vi till det rytmiska systemet, då gör vi
barnen minst trötta.
Rudolf Steiner, 1923 (Ilkleykursen)
Vi börjar i årskurs 1. Barnen som börjar i skolan är i olika
grad motoriskt utvecklade. På waldorfförskolorna har de ritat med blockkritor
och nu i klass 1 är det dags för kritor. De små händerna får ett bra grepp om
kritorna och med klara färger ritar barnen formteckningar, bilder samt
bokstäver och siffror. Blir det fel någon gång får barnen lära sig att göra ett
bokstavspaket med fin rosett. I början är det inte helt lätt att disponera
texten så att hela ord får plats på en rad, så bra att det finns
avstavningsregler!
I årskurs 2 är det dags för de små bokstäverna (se tidigare
artikel). Fortfarande är kritor i många färger bra för både barnens händer och
uttrycksförmåga. Texterna är inte långa och välskrivning och formteckning
hjälper barnen att forma bokstäverna vackert. Det estetiska momentet är viktigt
att bemöda sig om. När barnen så småningom lärt sig alla små bokstäver är det
dags för Franciskusperioden, som i många klasser brukar avsluta årskurs 2. Barnen
har längtat till det stora ögonblicket – att få färgpennor. Så fint det blir i
periodhäftena när de skriver om Franciskus. Små, nätta bokstäver gör att texten
kan bli lite längre på sidorna. Bilderna ritar barnen fortfarande med kritor.
I årskurs 3 börjar barnen bli mer vana vid bokstäver av lite
mindre format. Då är det dags att skriva skrivstil och använda reservoarpenna.
Självklart måste alla öva skrivstilen, vilket passar bra med formteckningen som
utgångspunkt. Sedan får barnen öva med bläckpennorna. Att skriva med bläckpenna
innebär en avlastning för armen och handen. Bläcket flyter ut och ingen kraft
behöver användas vid skrivandet. Någon gång i slutet av årskurs 2 eller början
av årskurs 3 börjar också barnen använda radpapper för att hålla avstånd och
disponera sidorna så att bilder och eventuella ramar kan få plats. Att hålla
marginalerna rena har barnen övat på sedan tidigt i årskurs 2 och med radpapper
blir det enklare, när texterna är längre. Men ännu skriver barnen på helt vita
sidor. De lär sig undan för undan att bedöma hur text och bild ska få plats på
sidorna så att det blir tydligt samtidigt som det får en estetisk prägel. Deras
omdömesförmåga blir tagen i anspråk. Ingenting finns färdigt utan barnen
behöver skapa och forma texten utifrån sig själva och göra egna erfarenheter.
I årskurs 4 när den första biologiperioden äger rum,
Människan och djuren, passar det utmärkt att även rita med färgpennor så att
detaljer som morrhår, ögon och fjädrar blir synliga. Året därpå, i årskurs 5
avslutar frihandsgeometrin formteckningen. Barnen är nu mästare på att hantera
färgpennor och de mest fantastiska färgkombinationer brukar gestalta de
geometriska formerna.
En klass som jag undervisade för många år sedan hade redan i
årskurs 1 börjat med blyertspennor. Bilderna på stora växtpapper bestod av små,
knappt synbara figurer. Alla var ritade med ”sorgkanter”, det vill säga
svartgråa blyertsfärger. När barnen inte fick använda blyertspennor, tog de
fram de svarta kritorna och ritade sina figurer, som mest liknade
serieteckningar. När barnen skulle skriva med kritor blev några helt
förtvivlade. Vi kan ju inte sudda om det blir fult! Små barnhänder höll
krampaktigt i de smala blyertspennorna och formade spretiga bokstäver på
färdiglinjerade papper. Ibland tog läraren fram böcker i fyrfärgstryck där barnen
bara behövde fylla i rätt ord. De var mycket populära; för då behöver vi inte
rita, som en pojke sa.
I matematiken var det likadant, rutiga böcker med pyttesmå
rutor. Ja, här måste ju barnen få använda sig av blyertspennor sa deras lärare.
Finmotoriken tvingades fram, liksom trängdes ihop som en fot i en för liten
sko. Det estetiska var lika med noll – och i just matematik som kan vara ett så
vackert ämne, när man upptäcker talsymmetrin. För de lärare som absolut vill
använda pennor, vars text går att sudda, finns det fina stiftpennor med stift i
olika färger.
Jag har alltid sett mig själv som en konstnär, minst lika
mycket som waldorfpedagog. I en waldorfskola ska hela paletten användas i
undervisningen och de estetiska värdena vårdas och hållas högt. Barnen ska få
utvecklas i takt med sina förmågor och med waldorfskolans kursplan. Låt
eleverna uppleva förväntan, ge dem många uttrycksmöjligheter, regnbågens alla
färger och inspirera dem till eget skapande, så kommer de tids nog till den
svartvita perioden.
Läraren måste bemöda sig om att utveckla ett sådant
förhållande till konsten, att hon upplever den som nödvändig för människans
utveckling. Människans kunskap mognar genom att hon alltmer förstår naturen och
dess lagar, i det konstnärliga arbetet mognar hon till ett fritt skapande.
Genom det konstnärliga skapandet upplever barnet sig självt. Enligt waldorfpedagogiken
ska det konstnärliga inslaget genomsyra all undervisning.
En viktig utgångspunkt för waldorfpedagogikens
bildundervisning är Goethes färglära, där färgernas verkan undersöks och
beskrivs. Att låta barnet uppleva de intryck som färgförnimmelser framkallar
och förmedlar är ett grundläggande tema. //
Figurativ målning eller teckning förekommer i många ämnen,
vanligen i form av en bild inspirerad av den som läraren gör på svarta tavlan.
Det viktigaste är den färgade ytan – inte linjen! Begränsningar och konturer
uppstår i naturen genom olika ytor som finns vid sidan av varandra.
Illustrationer till periodhäften, bilder till olika avsnitt i ämnena, liksom
exakta men också estetiskt utförda framställningar av försök i kemi och fysik
kräver en ständig teknisk vidareutveckling av elevernas förmåga.
Ur vår kommande bok Waldorfpedagogik (Studentlitteratur)
/Christine
Vilket dravel. Helt verklighetsförnekande och det är att göra barnen en stor otjänst för när de möter den riktiga verkligheten så är de rökta. Jag ser anställningsintervjun framför mig:
SvaraRadera"Vilken kompetens kan du tillföra till vårt företag och vilka kunder tror du vill betala för det?"
"Åh, jag är SÅ bra på att rita i olika färger och att röra mig rytmiskt. Fråga två förstår jag inte riktigt..?".
Lägg ner..
Arbetsgivaren: ”Vilken kompetens kan du tillföra vårt företag och vilka kunder tror du vill betala för det?”
SvaraRaderaF.d waldorfeleven, (20 år): Jag kan tillföra kreativitet, är van att sedan tidig ålder bli tagen i anspråk i alla mina intelligenser. Jag är van att skapa ut ur mig själv och jag har utvecklat en god omdömesförmåga. Jag ser hela färgskalan och har inte enbart ett svartvitt perspektiv. Dagens kunder är kräsna och väljer människor med ett brett perspektiv, flexibla i tanken och personer som har en god intuition.
Det är oftast inte ämneskunskaperna som arbetsgivare efterfrågar utan den intellektuella kapaciteten som exempelvis förmågan att skaffa sig överblick, förmåga till självständig problemlösning, kritiskt tänkande, analys, källkritik och språkkunskaper. (Dizin, 2009, s.230, doktorsavhandling)
I waldorfskolans årskurs 1-5 anser jag att det är bättre att använda färgkritor och pennor, därefter passar blyerts utmärkt till vissa uppgifter. Det står naturligtvis var och en fritt att ha en åsikt om detta. Skulle vara intressant att få höra sakliga argument för den ena eller andra hållningen.
Jag menar att det svartvita perspektivet bättre hör hemma från årskurs 6 och uppåt enligt waldorfskolans kursplan. Om undervisning bedrivs enligt en annan kursplan, kanske blyertspennor hör hemma redan i förskolan – vad vet jag, jag uttalar min som waldorflärare om waldorfskolans konstnärliga innehåll. /Christine
"(...)och använda reservoarpenna"
SvaraRaderaFör att?
"Din kommentar kommer att synas efter att den godkänts."
SvaraRaderaAh! Så man slipper allt för obekväma frågor antar jag.
Smart :-)
Hej Emil! Vad exakt är din fråga?
SvaraRaderaHej Klasse! Ett ganska normalt förfarande skulle jag vilja säga, bland annat för att kunna filtrera bort spam. Vilka obekväma frågor vill du ställa? Varsågod!
Ni som kritiserar - läs artikeln igen, den ger ju svaren på era frågor! Klockrent!
SvaraRadera