De senaste åren har en ny yrkeskår uppstått inom de svenska
waldorfskolorna: rektorerna. Även om det naturligtvis fanns skolledande
funktioner tidigare är det sedan 2011 plikt att varje skola har en rektor som
enligt lagstiftningen även ska leda och samordna det pedagogiska arbetet. I en skolimpuls
som sedan sitt grundande betonat att man inte har rektor och verkat efter en
självförvaltningsidé innebär den nya situationen en dramatisk förändring.
Organisationen i skolorna har hittills byggt på likartade
principer baserade på lärarkollegiets roll som skolans viktigaste organ
(”skolans hjärta”) och som motpol till kollegiet styrelsen i den huvudman som
driver skolan (förening, stiftelse eller i några fall aktiebolag). I kollegiet
fördelades arbetsuppgifterna och lärarna tog för en tidsbegränsad period på sig
olika mandat, som att ansvara för kollegiemötena eller lärarrekryteringen. Det
pedagogiska ansvaret sågs som kollektivt med torsdagens lärarkonferens som
centralt beslutsfattande organ som skulle eftersträva konsensus.
En del kollegor orienterade sig mot styrelsearbetet och
engagerade sig i ekonomi, fastighetsskötsel och strategisk utveckling. Vid
många skolor tillkom från början föräldrar i styrelsen, i andra kom de in under
80- och 90-talet.
Att modellen hade stora brister har påpekats av många, inte
minst i en utmärkt masteruppsats av Helge Resell, jag har bland annat skrivit
om den här på bloggen. För en
tid sedan kom en ny bok ut i Tyskland som lyfter upp denna fråga på
dagordningen även i waldorfpedagogikens moderland (Valentin Wember: Wille zur Verantwortung. Eine
neue Organisationsführung durch Lehrer, Eltern und Schüler an Waldorfschulen,
Stratos-Verlag, Stuttgart 2012).
Kravet att även waldorfskolor måste har rektor uppstod för
övrigt som ett direkt resultat av att skolorna inte själv lyckades skapa
strukturer som garanterade elevernas rättsäkerhet genom ett allt för uppdelat
ansvar. Min tolkning är att modellen var alltför idébetonad och teoretiskt ideologisk (för att inte säga manlig), och i allt för liten grad orienterade sig på det verkliga livet, elever och medarbetares behov och vardagen i skolan.
I och med att rektorsrollen införts av alla skolor har
kartan ritats om.
I organisationsteorin pratar man om de tre faktorerna i en
organisation: struktur, kultur och strategi. I en förändringsprocess måste alla
tre beaktas annars kommer framgången frysa inne. Väldigt ofta är kulturen den
begränsande faktorn eftersom den sitter djupt rotad i organisationen och bärs
av många enskilda personer och en förändring måste ske även på det individuella
planet. Det är lättare att möblera om i strukturen, t.ex. genom att tillsätta
nya personer i ledningen och bygga om hierarkierna. Strategiutveckling är
svårare men är ändå möjligt med de rätta verktygen och en strukturerad process som involverar ledning, medarbetare, samarbetspartners och andra intressenter.
Rektorsrollen tvingades på skolorna av staten, även om en
del skolor frivilligt tillsatt en rektor redan innan. En
markant strukturändring ägde alltså rum utan en motsvarande process att
förändra kultur och strategi. Följden blev att de tre perspektiven kom i
dramatisk otakt och de nya rektorerna har fått kämpa på åtskilliga fronter för att
etablera sig och bli accepterade. I en del fall rekryterades rektorerna
utifrån, de är duktiga ledare men oerfarna inom waldorfpedagogiken och utan
antroposofisk förankring. I andra fall rekryterades de ur lärarkåren och den
tidigare läraren blev chef över sina kolleger. Bägge varianterna långt ifrån
obroblematiska. I takt med att den nya rollens omfattande befogenheter, ansvar och
starka mandat gick upp för alla inblandade uppstod också många frågor som berör
relationen till huvudmannen, skolan styrelse. Inte sällan återfinns den närmast
absurda situationen att en lärare är ordförande i skolans styrelse, och alltså
är chef över sin egen chef. Den roll som i såväl offentligt som
privat skolväsende betraktas som extremt svår (därför råder det också brist på
rektorer) blir i waldorfskolan närmast ogörlig. I värsta fall hamnar rektorn i
kläm mellan en svag huvudman och ett negativt inställt kollegium. Rektorn har blivit något katten släpat in (i det här
fallet är det samhället som är katten). I bästa fall verkar det fungera någorlunda, oftast bäst på nyare skolor där kulturen inte sitter så hårt i väggarna.
Att traditionen av ”lika lön för lika
arbete” dessutom medfört att många rektorer har i stort sett samma låga lön som en
lärare skapar ytterligare problem. Huvudmannen markerar därmed att rektorn inte
är någon ”riktig ledare” utan egentligen bara en kollegiemedlem med ett visst
mandat, så som det var förr. Här blir krocken med lagstiftningen närmast brutal. Rektorn
har ett omfattande ledningsansvar och är chef över alla medarbetare på skolan! För den som tvekar rekommenderas läsning av Skolinspektionens riktlinjer. Han eller hon är dessutom efter genomgången behörighetsutbildning villigt lov på
en arbetsmarknad där rektorer är ett bristyrke, i längden kommer lönepolitiken
inte vara hållbar (liksom för övrigt inte heller politiken att inte betala lärarna marknadsmässiga löner).
Efter att den senaste tiden ha lyssnat på många olika personer menar jag att det finns ett akut behov
att utveckla nya organisationsstrukturer som är anpassade till den verkligheten
som faktiskt råder. Rektorn är här för att stanna och fokus måste nu ligga på att utveckla
och stärka rollen som rektor just i en waldorfskola och skapa ändamålsenliga
strukturer för huvudmannaskapet. Enligt min uppfattning bör det ske en
professionalisering av styrelserna och troligtvis också en konsolidering av
antalet huvudmän. Det finns skäl ifrågasätta om varje skola verkligen ska ha sin egen
huvudman, i slutändan blir verksamheterna för små och bygger var och en för sig
upp administration och förvaltning med egen rektor, bokföring och
fastighetsförvaltning trots ett allt för litet elevunderlag. En geografisk konsolidering skulle stärka waldorfpedagogiken i Sverige. I det sammanhanget
behövs också en konsolidering av hela skolrörelsens samarbetsorgan. Om detta har
jag skrivit i en tidigare artikel som även publicerats i tidskriften Forum för antroposofi.
Det finns en stor risk att den kulturella trögheten och
kärleken till en självförvaltningsmodell som aldrig riktigt fungerat blir waldofskolornas
fall. De senaste åren har tre skolor gått i konkurs och flera skolor är troligen extremt
känsliga för fluktuationer i elevantalet. Den tid när lärarna frivilligt avstår från lön för att rädda sin skola är nog över och ingen kommun lär komma
springande med räddningsvästar om skolans elevunderlag sviktar.
Allt detta har jag under den senaste tiden hört väldigt många säga. Jag är uppenbarligen inte ensam om den här meningen. Ändå händer faktiskt väldigt lite, i varje fall vad jag fått syn på. Några
ljuspunkter på himlen är den nya Waldorfskolan i Norrort som skapades i
kölvattnet efter Frejaskolans konkurs och som nu drivs som ett föräldraägt
aktiebolag samt de organisatoriska idéerna runt det nya gymnasiet i Stockholm,
Carlgrenska.
Problemet verkar vara: vem skall ta initiativ? Vem är ansvarig att göra något? Och hur skall
förändringsprocessen drivas? Och kan verkligen alla olika organ som uppstått i
decentraliseringens sköna värld samarbeta?
Dessutom är naturligtvis alla inblandade,
inte minst rektorerna, fullt upptagna med vardagens flod av möten, mejl och
telefonsamtal.
Mitt hopp står trots allt till huvudmännen, och inte minst
till de många duktiga föräldrar med kunskap om världen ”utanför” som sitter i
styrelser runt om i landet. Idag finns det inget samarbete mellan huvudmännen,
inget organ där skolornas högsta organ träffas och gemensamt tar sig an de
gemensamma utmaningarna. Inte för att det behövs fler organ, men just ett
sådant är nödvändigt. I samma veva kan kanske några andra läggas ner? Det är ändå huvudmännen som kontrollerar de
ekonomiska resurserna och de har också allt att vinna på effektivare
administration, samordning och konsolidering. Jag menar att det är dags för skolornas högsta
ansvariga att på allvar ta tag i de grundläggande och i slutändan existentiella
frågorna och dit hör faktiskt skolornas organisation, ledning, ekonomi, undervisningens kvalitét och det
gemensamma ansvaret för varumärket ”waldorf”. Huvudmännen måste också ta ansvar för att
driva en nödvändig förändringsprocess där strukturella, kulturella och
strategiska frågor går hand i hand.
Och det bästa av allt: när röken har lagt sig kommer vi
verkligen kunna tala om självförvaltning, detta omhuldade men ack så diffusa
begrepp. En äkta självförvaltning är bara möjlig när man kan
upprätthålla ett självständigt förhållande till externa intressen, först då kan vi tala om frihet i ordets rätta bemärkelse. När man inte kan förvalta sig själv kallas det med rätta för konkursförvaltning.
För många aktiva inom waldorfpedagogiken är
”koncerntänkande” ett rött skynke. Hujedamej! Men det finns faktiskt skäl att
våga ta begreppet i sin mun och smaka utan att på en gång spotta ut. En koncern
behöver inte vara som TeliaSonera, den kan också vara som t.ex. Scoutrörelsen. /Örjan
Hej Örjan!
SvaraRaderaNär jag går in på Waldorfbloggen finner jag ovanstående artikel.
På hemsidan får man ett intryck av att Waldorfbloggen, Evisio och Waldorf Agora
är en intergrerad verksamhet. Det är svårt att urskilja din roll som konsult med en egen agenda och din roll som redaktör för Waldorf Agora.
Hur ser du själv på detta?
Ovanstående artikel presenterar verkligen något helt nytt för mig. Artikeln väcker många tankar och även associationer.
Kulturrevolution: Det är en allmän erfarenhet att revolution leder till förändringar, men man kan aldrig i förväg veta till vad.
(Utan all jämförelse i övrigt kom jag att tänka på Maos kulturrevolution)
Det som slår mig är att du har ett färdigt svar på en komplicerad fråga inom Waldorfrörelsen.
En nobelpristagare (kemi) berättade i programmet "snillen spekulerar" att studiebesökare ofta blev förvånade över att forskarna hade så enkel utrustning och så enkla hjälpmedel." Vårt verkliga arbete är att formulera en äkta fråga. Sedan är resten en fråga om ett gediget handverksarbete."
Så därför, Örjan:
Vad är frågan som ligger till grund för ditt färdiga svar?
Vem har frågan? Vem äger frågan?
Om du formulerar en äkta fråga , vilket innebär att man inte i förväg vet svaret, så kanske det kan finns fler vägar till ett svar. Då blir det också möjligt att föra ett meningsfullt samtal.
För mig är det en utvecklingsväg - evolution istället för revolution.
Vänliga hälsningar
Hans Brodal
Hej Hans!
SvaraRaderaWaldorfbloggen startade långt innan Waldorf Agora och har många fasta läsare. För dessa ville vi informera om att Waldorf Agora nu finns, därför la vi upp en länk. En motsvarande länk finns inte på Waldorf Agora. Jag har hittills inte sett det som ett problem men kanske finns det skäl att ta bort länken om det uppstår oklarheter. Kopplingen till Evisio ser jag dock som helt obroblematisk.
Som redaktör har jag ett uppdrag för WLH (och stämmer också av policyfrågor med WLH) och det är inte något forum för mina egna åsikter även om jag även skrivit någon artikel och ett fåtal gånger i kommentarsfältet. Jag har dock senast för några dagar sedan diskuterat den frågan som just en policyfråga med WLH och kommit fram till hur vi ska hantera frågeställningen fortsättningsvis.
Det stämmer nog att det är mer av en evolution, det är nog ett bättre ordval! Kulturevolution låter prima! Jag betvivlar också att jag har ett färdigt svar men jag tillåter mig att ha en uppfattning, särskilt på min egen blogg. Jag välkomnar även andra uppfattningar och tycker det är bra att det finns ett offentligt samtal om denna centrala frågeställning som jag upplever som mycket het på många skolor. Den som äger frågan är naturligtvis i slutändan skolornas huvudmän, föräldrar, rektorer och lärare i kollegierna.