9 feb. 2013

Om för och emot

Fick en trevlig förfrågan från en redaktör i en pedagogisk tidskrift som sökte en debattör i en "duell" om  läsplattor i förskolan.  Efter att ha läst en artikel här på waldorfbloggen hoppades hon på att få med någon av oss på "mot" sidan i en debatt. Tyvärr är det lite typiskt att en sådan fråga kommer (även om det är jätteroligt att tidningar uppmärksammar vår lilla blogg!). Om waldorf tas med i debatten är det ju tyvärr ofta för att vi är mot någonting, och särskilt mot det moderna, det tekniska och det unga.

Gud vad gärna vi skulle vilja ställa upp i nästan vilken duell som helst där vi får vara för!  T.ex i debatten "bör barn leka mer i förskolan?", eller "bör barn vara mer ute och utvecklas av den fria leken" eller varför inte "bör barn äta ekologisk mat i förskolan"? Jag skulle kunna komma på 100 teman där jag vill vara för! För relevant användning av läsplattor, för den fria leken, för kreativitet oavsett media, för tredimensionella sinnesupplevelser, för konst, musik, skapande som lärandeprocess, för lek, klättring, vattenkana, snöbollskrig, rörelse i matematik undervisningen, rörliga klassrum men även för smartboards och flippade klassrum!

Ring eller skriv direkt om ni vill ha oss med i en sådan debatt, vi kommer som ett skott! /Örjan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar