I den finska läkartidningen Lääkäri publicerades nyligen en kolumn av Perttu Lindsberg, professor i tillämpad neurologi vid Helsingfors Universitet och avdelningsläkare på den neurologiska kliniken vid Helsingfors Universitetssjukhus.
Vi återger här kolumnen i sin helhet i svensk översättning.
Ett
bekant scenario: jag möter en patient, strax över 20 år, som kommer till min
mottagning för att han misstänker sig ha diagnosen ADHD. Studierna fungerar
inte, det är motigt med relationer och att styra och organisera livet går över
huvudtaget inte. Intelligensen är på toppnivå, patienten uttrycker sig väl, men
kan inte alls koncentrera sig eller disciplinera sin tidsanvändning. Patienten
har varit inskriven på universitetet i flera år, men tiden går åt att
nätsurfa - precis som hela ungdomen.
Håller
nätungdomarna på att texta (näppäilevätkö=trycka på tangenter)) sina
utvecklande, formbara hjärnor bort från förmågan att lära sig uppfatta större
saksammanhang, från kreativt skrivande och från förmågan att behärska ett
levande liv? Våra plastiska hjärnor formar sig efter den fragmentariska
intrycksvärlden och vänjer sig vid att reagera på flera samtidiga intryck, att
ständigt utforska ny information under en ny länk. Pekaren flyttar sig inte
lugnt, det hoppar och skuttar. Hur skulle man kunna skapa sig en större bild
över ett sammanhang eller t.ex. genomföra en självständig textproduktion? Att
lära sig ta fram information har ersatt förinnerligandet av kunskap. I långa
loppet passiviseras och splittras kunskapshanteringen i hjärnan.
Även
det som vi inte gör under den tid som vi använder på nätet får neurologiska
följder. I sin bok ”De ytliga- vad
internet gör med våra hjärnor” konstaterar Nicholas Carr: ” När den tid som vi tillbringar på nätet tas
från läsning av böcker, när sms-andet tas från formulering av meningar och
kapitel, när skuttandet mellan länkar tas från stilla reflektion och funderande,
då försvagas de kretsar i hjärnan som underhåller gamla intellektuella förmågor
- och till sist slutar de att fungera.” Medieföretagen har redan uppfattat
den försämrade koncentrationsförmågan hos sina konsumenter och skapar produkter
som kräver allt kortare koncentrationssträckor.
Minnet
utgör till stor utsträckning grunden till den traditionella intelligensen.
Behärskning av större saksammanhang skapar det laterala tänkandet med sina nyskapande
insikter. Psykologen Betty Sparrow från universitetet i Columbia publicerade
nyligen i Science sin undersökning
kring associationer när man behöver ta fram faktakunskap. Testdeltagarnas
första association vid brist på svar var inte att fundera vidare kring ämnet
för frågan, utan ”var finns den närmaste nätuppkopplingen”.
Utvecklandet
av sådana förmågor som kritiskt och analytiskt tänkande måste ske i
faktakontext. Du kan inte alltid googla fram faktakunskaper, när de borde
finnas på ens alldeles egen ”hårddisk”. Annars växer hjärnan in i en symbios
med datorns sökmotor, minnet placeras ut på nätet.
Det
är mycket lättare att forska kring följderna av den lilla magnetiska strålning
hos en mobil eller dataskärm på oss än kring vad en långvarig användning av
nätinnehållet gör med vår hjärnfysiologi. För att inte tala om långtgående
inverkan på det sociala, emotionella eller inlärningsområdet. Finns det då
något bevis på denna inverkan? Vid universitetet i California undersöktes
erfarna nätanvändare och nybörjare under nätanvändning genom en
magnetscreening. De erfarna hade
”trimmat” sin dorsolaterala prefrontalcortex till det yttersta, medan samma
område hos ”noviserna” var lugnt och stilla. Redan en nättimme per dag
framkallade dock förändringar i de sistnämnas hjärnor efter en veckas tid. Hur
blir det med hjärnan under en massiv påverkan? Din hjärna formas av nätet - din
egen ”hårddisk” blir en sökmotor.
Man
behöver inte vara en filolog (språkfilosof) för att förstå att mänsklighetens
holistiska förmåga vävs in i läsförmågan. Det finns cirka 774 miljoner vuxna
analfabeter i världen. Håller de unga i informationssamhället samtidigt att
”knappa” åt sig lapptäckshjärnor?
Av
Finlands unga fick 26% utmärkta resultat
i noggrann läsning i Pisa-undersökningen år 2000. 2009 var siffran bara 16%.
Genom att enbart ytligt ögna sig igenom stora mängder text försämras den
noggranna läsförmågan. Som neurolog oroar jag mig också över att det nya
lässättet överförs till andra mänskliga livsområden.
För
de unga som fastnat i nätet, som lider av studiesvårigheter, för de som tappat
sin dygnsrytm och sin förmåga att styra sitt liv och klara mänskliga relationer
har neurologen ingen medicinering att ge.
Min patient anmälde sig därmed till en ”särskild terapi” : en kurs i
lästeknik. För att komma i gång.
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show%2Fnews_id%3D12056%2Ftype%3D1#.UHW9N7Pgc8B.facebook
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar