Vi har de senaste dagarna refererat till en hel del
forskning som berör barns användande av digitala medier vilket går allt längre
ner i åldrarna. Det finns uppenbarligen skäl att ifrågasätta om den tendens som
råder idag verkligen är för barnens bästa, i vilket fall som helst krävs det
mer forskning och ett tvärvetenskapligt perspektiv. Att t.ex. den amerikanska
barnläkarföreningen rekommenderar att man ska avstå från att sätta barn under
två år framför skärmar väcker eftertanke.
Det är viktigt att förmedla och diskutera de resultat
som kommer ur forskningen för att ge pedagoger och föräldrar verktyg att efter
bästa förmåga fatta kloka beslut om när och hur digitala medier skall användas
i hemmet, skolan eller förskolan. Digitala medier är här för att stanna och är
fulla av möjligheter för ett förbättrat lärande, nöje och kommunikation. Såväl
tv, som dataspel, appar och sociala medier är teknik som vi alla måste förhålla
oss till, liksom för övrigt även till film, böcker eller musik. Som förälder
eller pedagog måste man ta ansvar inte bara för sig själv, utan också för sina
barn och elever.
Vi tror dock inte att pekpinnar och förbudsiver gynnar själva saken och det
gynnar definitivt inte waldorfpedagogiken i Sverige att bidra till en svart-vit
debatt. Livets många nyanser gäller även användningen av digitala medier. Moderna
föräldrar är fullt kapabla att ta till sig av forskningen och kan bilda sig ett
eget omdöme. Istället är det viktigt att lyfta fram allt det som
waldorfpedagogiken står för: den fria leken och behovet av fysisk aktivitet,
den sociala samvaron, det konstnärliga inlärningssättet, lärarens betydelse
etc.
I
waldorfskolan- och förskolan tar vi med glädje emot alla föräldrar som vill ha
just en waldorfpedagogisk inriktning för sina barn, oavsett hur de förhåller
sig till t.ex. läsplattor och andra digitala medier i hemmet.
Hur kan man då utifrån ett waldorfpedagogiskt perspektiv och enligt vår
uppfattning se på fenomenet läsplattor?
Waldorfpedagogiken
är en öppen, pragmatisk och utvecklingsorienterad skolform, en reformpedagogik,
med en fantastisk kursplan som går ut på att möta barnets behov där det
befinner sig, att göra rätt sak i rätt tid och på så sätt stödja barnets
utveckling. I denna mångfasetterade kursplan kan även läsplattor spela en roll
i sitt rätta sammanhang. Att waldorfpedagogerna sällan varit först att anamma
pedagogiska nymodigheter som inte minst drivs fram av näringsliv och politiska
intressen är ett faktum och en vettig hållning, tack vare det har många trender
passerat utan att sätta avtryck (t.ex mängdläran inom matematiken på
1970-talet). Fokus i waldorfpedagogiken ligger i synen på skolan som kunskaps-
och bildningskola med lärandet i centrum och en undervisning anpassad till
barnets utveckling. Många trender i skolvärlden har gått ut på att sätta
lärarrollen ur spel eller att trycka ner lärandet längre ner i åldrarna vilket
även många utanför waldorfpedagogiken kommit att ifrågasätta.
Vi har utifrån
vår erfarenhet som pedagoger och föräldrar inga problem att se läsplattor
(liksom datorer) som en del av waldorfpedagogikens vardag. De kan knappast
ersätta den geniala metoden för läsinlärning (från bild till bokstav) eller det
konstnärliga skapandet där alla sinnen tas i anspråk. Men visst kan de spela
roll för dokumentationen av ett projekt eller kanske som redskap för att öva
matematik eller stimulera läsintresset och inte minst för elever med särskilda
behov, t.ex. dyslektiker.
Varje nytt
verktyg som utvecklas och ställs till pedagogikens förfogande måste prövas mot
gamla och beprövade metoder i en fortgående utvärderingsprocess. Det finns
omfattande empiriska studier som visar att waldorfpedagogiken fungerar, so why
change a winning concept?
Än så länge
har inte läsplattan tillfört waldorfpedagogiken i de lägre åldrarna så mycket
nytt och bättre än det som redan finns. Men skygglappar kommer inte hjälpa oss
att utveckla pedagogiken i takt med samhällets fortskridande, en waldorfpedagog
ska ha öppna sinnen för nya forskningsrön och alltid vara beredd att ompröva
sin världsbild.
Avslutningsvis
vill vi gärna citera Rudolf Steiner:
[…] den som
står på antroposofins andliga grundval kan inte i något avseende vara någon
ensidig fanatiker. Han kommer att ytterst grundligt överväga alla invändningar
som kan göras gentemot hans åsikter. Därför är det också utan vidare begripligt
för honom, att man gång på gång mot det som på antroposofiska grunder sägs inom
pedagogiken invänder: Ja, men det måste ni först bevisa!”
Rudolf
Steiner 9/4 1924
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar