Följande artikel publicerades för en tid sedan i tidskriften FORUM, Antroposofiska sällskapets medlemstidskrift. Vad tycker du om de olika punkterna? Kommentera gärna!
Under
det senaste året har jag
med anledning av den bok om waldorfpedagogik som vi arbetar med åter kommit att sysselsätta mig med situationen för waldorfpedagogiken i Sverige.
Efter en viss bortavaro under de senaste åren, då jag endast varit förälder, är det inte utan sorg jag nu
konfronteras med en situation som dramatiserats sedan slutet av nittiotalet då jag var fullt aktiv i skolrörelsen. Samtidigt fylls jag av förhoppning och förtröstan, dels genom att möta många engagerade människor som verkligen vill kämpa för waldorfpedagogiken, dels genom
att vid upprepade tillfällen
ha konfronterats med fenomen i samhället,
modern forskning och den pågående skoldebatten som visar att
waldorfpedagogiken fortfarande har en mycket viktig roll att spela och att
tiden talar för vår sak.
På förfrågan från Forums redaktion följer här några punkter till en fördjupad diskussion om situationen för waldorfpedagogiken i Sverige och
kanske kan inspirera till nödvändiga förändringsimpulser.
1.
Gynnsamt utgångsläge
Allt
mer forskning visar att vi är
på rätt spår. De senaste åren har rapporter berättat om riskerna med för tidig intellektualisering,
problem med barn som rör
sig för lite och
drabbas av motoriska svårigheter,
hur brist på konstnärlighet kan leda till empatistörningar etc. etc. Rönen från hjärnforskningen tydliggör alltmer hur hjärnan och generna samspelar med miljön och hur hjärnan kan förändras långt upp i hög ålder. Dörren öppnas igen för ett holistiskt tänkande, frammanat av hjärnforskarna själva. Det finns all anledning för waldorfskolerörelsen att stå på sig, utöka forskningen och belägga det som vi kommit fram till med
empiriska data.
Överhuvudtaget
är
pedagogiska frågor åter på allas läppar, inte bara skolans form utan även dess innehåll debatteras igen och i valrörelsen 2014 lär skolan stå i centrum. Lärarledd undervisning eller eget
forskande? Hur skall det tidiga lärandet
se ut? Hur ser vi på
kunskap och den digitala tekniken i informationssamhället? Hur kan vi intressera unga människor för läraryrket?
Samhällets ekonomiska stöd för friskolor har aldrig varit större och värderingar hos stora
befolkningsgrupper går
oss till mötes. Det
svenska skolsystemet ger bättre
förutsättningar än de flesta länder för en fri pedagogik, skolpengen är politiskt förankrad och waldorfskolorna lider
inte mer än andra
skolor av läraryrkets
nedvärdering och
den allmänt
bristande förståelsen för skolans betydelse. Den nya läroplanen Lgr 11 och kraven på nationella prov är något vi kan hantera och leva med,
liksom alla andra skolor i Sverige. Vägen
till målet, själva waldorfmetodiken, ligger i våra egna händer. Men vi måste förstå att landskapet har förändrats, att vi lever på en öppen skolmarknad med mängder av kompetenta aktörer.
2.
Positionering som kunskapsskola
Varför har vi trots allt omfattande
problem som bland
annat resulterat i sjunkande elevantal?
En
del av problematiken ligger i att waldorfskolor ofta har haft svårt att positionera sig som
kunskapsskola. Många
waldorskolor har ett mindre format, fina lokaler och en trevlig, omhändertagande miljö. I kommunerna ses skolorna ofta
som bra platser att placera barn med särskilda
behov. Flera skolor har upplevt kommunala delegationer som öser beröm över skolan men som i slutänden inte är beredda att stötta med specifika resurser över en längre tid. Om klasserna inte är fulla är det svårt för skolan att säga nej. Många gånger måste elevassistenter eller fler lärare anställas för att möta barnens behov.
Erfarenheten
visar att om en skola i allt för
hög grad tar
emot barn med omfattande stödbehov
utan att ha tillräckliga
resurser drabbas den vanliga undervisningen. Det blir stökigt i klassen, läraren går på knäna och till slut söker sig föräldrar till barn med mer normala
behov till andra skolor. Andelen barn med särskilda behov ökar ytterligare. Skolan kommer in i
en ond cirkel där man mer
och mer orienterar sig mot elever med stora hjälpbehov. I slutändan är waldorfskolan inte den skola för bildning och kunskap den borde
vara. Problemet ligger naturligtvis främst
i det politiska systemets ovilja att verkligen se varje barns behov och omsätta denna insikt i ekonomiska
resurser, men det har nog också
med skolornas självbild
att göra, i det
som Kjell Helge Johansen i Norge kallar waldorfpedagogernas ”Jonasimage”.
Ytterst
hänger
positioneringsproblemet ihop med en komplex och djupt existentiell fråga: Vad vill vi att waldorf ska stå för i skol-Sverige? Och vilken
strategi har vi för
att nå dit?
Överhuvudtaget
ser jag väldigt lite
av övergripande
strategisk diskussion inom waldorfrörelsen
och en brist på förståelse för det gemensamma, det som håller samman skolorna som just
waldorfskolor.
3.
Idéburen skola
Ingen
har nog missat den svartvita debatten om privat kontra allmän drift av vård, skola och omsorg. Därmed öppnar sig en möjlighet att diskutera alternativet,
nämligen idéburna verksamheter som drivs av
entusiasm, visioner och företagaranda
men även av samhällsnytta och idealism. Hos näringslivets elit, trendspanare vid
toppuniversitet och bland många
politiker är
diskussionen sedan flera år
på agendan:
hur kan vi skapa ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle? Hur kan vi driva företag som agerar långsiktigt, har förtroende från befolkningen och tar ansvar för vår gemensamma värld? Roffarkapitalismen är redan på väg ut men rycker ännu i dödskramper, vi går istället mot en ny typ av kapitalism
och ett mer värdebaserat
samhälle. Människor blir allt mer noga med att
välja hur de
konsumerar, vad de stödjer
och vad de uppfattar som etiskt. Att pumpa välfärdspengar till skatteparadis anses
inte acceptabelt.
Faktum
är att
waldorfskolorna i grunden haft stor glädje av friskolesystemet men att det
även blivit
till en black om foten eftersom starkt kapitaldrivna konkurrenter fått fritt spelrum och väckt anti-friskoletankar till liv.
Genom att såväl lokalt som nationellt positionera
waldorfskolan där
den hör hemma,
bland de idéburna
verksamheterna, och driva detta mot förbättrad lagstiftning, förflyttas också fokus från driftsform till pedagogik och därmed närmare kärnfrågan: Vilken skola vill vi ha i
Sverige?
Allt
sedan Kristofferskolans start 1949 har lärare, föräldrar och vänner till skolorna kämpat på olika arenor för att få ökat ekonomiskt stöd och freda frihetsutrymmet.
Styrkan har alltid legat i det varma engagemanget för ett bättre samhälle och en bättre skola i allmänhet, inte bara för de egna barnens skola. Det är det som i grunden är waldorfskolans mission. Redan
tidigt förstod skolrörelsen att politiker från alla läger måste bli varma för pedagogikens möjligheter och samhällsimpuls och genom åren har företrädare för de flesta partier blivit ”medkämpar”. Mycket har gjorts, för att vara en ganska liten folkrörelse har vi vunnit stort erkännande. Målet måste dock vara att ytterligare stärka alliansen för waldorfpedagogik i riksdagen och
väcka deras
intresse för
skolformens samhällsnytta.
Waldorfpedagogiken landar i människors
hjärtan genom
egna erfarenheter och varma möten
med lärare och
elever. En idé, som förvisso kräver lite entreprenörskraft, vore också att medvetet och strategiskt visa
mer socialt engagemang. Finns det verkligen ingen som vill starta waldorfskola
för
ensamkommande flyktingbarn?
4.
Ledarskap, förbund och lärarutbildning
Sedan
några år måste waldorfskolorna ha en rektor.
Jag välkomnar det
och ser det som en möjlighet
att utvecklas vidare och ta steget in i en ny organisationskultur.
Waldorfskolorna generellt lider av ett över 90 år gammalt organisatoriskt trauma, något som ytterst sakligt beskrivits
av den norska waldorfläraren
Helge Resell i en mastersuppsats vid Rudolf Steiner Höyskolen. Läsning rekommenderas varmt!
Med
en ny och modern syn på
ledarskap och organisation kan waldorfskolan utveckla sin potential och
stabilisera kvalitet och ekonomi. Jag menar att vi ska låta rektorskravet bli avstampet för något nytt och bättre: Låt kollegiet blomstra som pedagogisk
verkstad men låt duktiga
ledare ta hand om administration, personalvård, krishantering och strategisk
utveckling. Ett modernt ledarskap bygger på att skapa förutsättningar och inspirera
medarbetarna. Ett sådant
ledarskap behöver vi inte
vara rädda för.
Vi
måste även se över och utveckla samarbetsformerna
mellan skolorna. I länder
som Tyskland och Norge slöt
sig redan för många år sedan skolorna samman i starka förbundslösningar för att organisera såväl det inre arbetet med kursplaner
och utbildning som arbetet utåt
mot politiker och myndigheter. I Sverige fanns ett mycket löst samarbete som 1988 kom att
utvecklas till Waldorfskolefederationen, ett forum för skolornas kollegium. Tyvärr valde man att inte kalla det för ett förbund, den tyska motsvarigheten sågs av en del som ett skräckexempel.
En
folkrörelse, som
waldorfrörelsen
faktiskt är, behöver dock både en stark periferi och ett starkt
centrum med professionell lobbying, ledning av gemensamma processer samt smarta
servicefunktioner som avlastar skolorna och skapar stordriftsfördelar. Det är enligt min uppfattning hög tid se framåt och göra upp med det gamla
federationskonceptet.
I
ett nytt Waldorfförbund
bör skolornas
huvudmän och
rektorer ha en central roll samtidigt som det gäller att hitta nya former för det pedagogiskt-kollegiala
samarbetet med fokus på
att utveckla och fördjupa
pedagogiken. Det
vore också viktigt
att fullt ut integrera förskolor,
särskolor och
andra waldorfpedgogiska verksamheter i samma organisation. Mångfalden av röster är ingen framgångsväg.
Alla
waldorfpedagogiska verksamheter drar stor nytta av att förbinda sig med varumärket ”waldorf” och bör rimligen betala en licensavgift
samt ställa upp på gemensamma kriterier och system för kvalitetssäkring. Det är kontraproduktivt att det är nästan gratis att kalla sig
waldorfskola idag.
I
ljuset av en ny samarbetsorganisation måste även problematiken runt waldorflärarutbildningen få sin lösning. Det kan enligt den svenska
skattemodellen i längden
inte vara skolrörelsens
uppgift att bekosta grundutbildning av privatpersoner som i princip kan göra vad som helst efter genomgångna studier. Eftersom samhället finansierar skolorna genom
friskolepengen måste
också resurser
ställas till förfogande för lärarutbildningen. Egentligen bottnar
bristen på förståelse i den ovan beskrivna
situationen: Det görs
ingen skillnad mellan idéburna
och andra friskolor, waldorfskolorna ”kan
väl ha samma
lärare som
andra skolor” är parollen. Å andra sidan finns det också skäl till självkritik. Återspeglar verkligen
utbildningarnas koncept skolornas och studenternas behov? Och är inte den centrala frågan om en särskild legitimation för waldorflärare en återvändsgränd?
Om
det inte går att hitta
en finansieringslösning
är det
naturligtvis ett allvarligt hot mot pedagogikens kärna och dess fortsatta existens.
Det bör vara ett
nygrundat Waldorfförbunds
viktigaste uppgift de närmaste
åren att säkra tillgången på adekvat utbildade waldorflärare. Det är en i grunden osund situation när Waldorflärarhögskolan måste förhandla med enskilda skolor för att trygga sin existens, en sådan fråga måste lösas av skolrörelsen gemensamt.
5.
12-årig
waldorfskola
Waldorfskolorna
har problem med vikande elevantal. Flera mindre skolor har dock under de
senaste åren klarat
av att ta steget från
b-form till rena årskurser
och fått en
betydligt stabilare ekonomi och Kristofferskolan startade till och med hösten 2012 med tre förstaklasser. Huvudproblemet ligger
snarare i gymnasieskolan där
flera skolor tvingats lägga
ner och andra dras med kronisk brist på elever. En förklaring är den mördande konkurrensen från andra friskolor men även kommunala skolor som vässat sina vapen för att överleva.
Den
12-åriga
kursplanen är
waldorfskolans verkliga kärna
och ett smycke väl
värt att vårda, därför är det tragiskt att det inte lyckats
att etablera ett gymnasiestadium på
fler ställen i
landet. Ett nytänkande
kan vara på gång med initiativet runt ett nytt
waldorfgymnasium i Stockholm, motsvarigheten i Oslo lär vara en stor succé. Kanske kunde ett motsvarande
gymnasium med internatmöjlighet
bildas centralt i Skåne
och på västkusten?
Inom
ramen för ett
nationellt övergripande
strategiarbete är
det nödvändigt att finna en väg för gymnasiestadiet, annars är risken stor att den svenska
waldorfskolan blir 9-årig.
6.
Antroposofi och waldorfpedagogik
Sist,
men inte minst. Låt
oss på allvar
diskutera förhållandet till antroposofin.
En
av våra varmaste
kritiker på nätet gjorde mig uppmärksam på att man på flera waldorfskolors hemsidor inte hittar ordet antroposofi eller
namnet Rudolf Steiner. I en tid där
yoga och meditation är
allmängods och lättillgängligt upplevs antroposofin bland många som svåråtkomlig och teoretisk. Hur står det egentligen till med det
antroposofiskt orienterade studiet i kollegierna? Är det något som tappert drivs vidare av
pionjärer och
mest av plikt och tradition, eller lever det verkligen i kollegiet? Därtill kommer naturligtvis det
grundläggande
problemet att många
lärare utan
waldorflärarutbildning
måste anställas och att många rektorer rekryterats utifrån.
Waldorfpedagogiken
är så intimt förknippad med antroposofin att en åtskillnad vore en rent teoretisk
konstruktion. Utan antroposofisk människokunskap
blir waldorfskolan en vanlig, visserligen lite mer kreativt orienterad skola,
men utan det verkligt unika som kommer ur antroposofin. Det blir ”waldorf light”.
En
möjlig väg till förnyelse vore kanske att tydligare
definiera antroposofin som waldorfskolans värdegrund och förpacka den antroposofiska människokunskapen i mer lättillgängliga utbildningsmoduler. Värdegrundsutbildningen för lärarna bör kunna ske löpande med en kombination av
webbaserat lärande,
workshops och egna arbetsuppgifter. En torsdag i månaden kan de skolor som vill koppla
upp sig och lyssna på
ett spännande föredrag till månadens tema, de övriga torsdagarna sker gruppsamtal,
konstnärliga
processer och kanske till och med en stunds läsning av en utmanande text. En sådan fortbildning av värdegrunden borde skolorna kunna förpliktiga sina lärare att genomföra, ungefär som första hjälpen eller brandskyddskursen.
Ett
första steg
vore att klart och tydligt deklarera: ja, vi är en skola baserad på antroposofin som kunskapsväg, som värdegrund och som inspirationskälla. Bakom den hållningen måste egentligen varje styrelsemedlem
kunna stå om de läser stadgarna i den egna stiftelsen
eller föreningen.
En
mindre grupp lärare, föräldrar och vänner till pedagogiken har nu tagit
initiativ till en större
strategisk konferens under 2013. Vi ser det som nödvändigt att samla alla krafter för att definiera en gemensam
plattform som avstamp för
utåtriktade
aktiviteter de kommande åren.
Vi hoppas få med alla bärande krafter för det gemensammas bästa, för waldorfpedagogiken i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar