Här kommer en liten glimt från arbetet i årskurs 2. Just nu är vi mitt uppe i legenderna som berättelsestoff.
I årskurs 2 lämnar vi så
småningom sagans värld och bekantar oss dels med de korta, kärnfulla fablerna,
dels med de längre och beskrivande legenderna.
Fablernas roller är gestaltade av djur som uppvisar
mänskliga egenskaper, det är ju egentligen oss människor det handlar om.
Fablerna kan på ett sätt som barnen kan ta till sig, berätta om både dråpliga
och mer allvarliga händelser i livet.
En bra kontrast till fablerna är legenderna. Där fablerna
ger en kritisk skärpa, ger legenderna en respektfull beundran. Här handlar det
om människor som varit vägledda av en inre röst och som ofta tagit på sig att
gå lidandets väg för att hjälpa sina medmänniskor. Traditionellt finns
betydligt fler legender berättade med män i huvudrollen. Därför är det viktigt
att lyfta fram kvinnorna så att balans uppstår. Den heliga Birgitta, Syster
Clara (i legenden om Franciskus) och Lucialegenden av Selma Lagerlöf är några
exempel.
Det är viktigt att legenderna inte bara har ett kristet
ursprung. Lika viktigt är att berätta legender från andra religioner: legender
om Muhammed, Buddha och Krishna. Även andra, ickereligiösa legender från olika
delar av världen passar fint i årskurs 2.
Det legenderna berättar om goda hjälpande människor är det
väsentliga, inte vilken religion de kommer från!
Bilderna föreställer Kristofferus och är tecknade av klass 2
på Sophiaskolan, november 2012.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar