En forskare som gjort sig många tankar om
funktionsnedsättningar är professor Per-Anders Rydelius vid Karolinska
Institutet och Astrid Lindgrens barnsjukhus.
I en intervju i Pedagogiska magasinet (http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2010/05/07/larande-handlar-ocksa-mognad)
gör han upp med många föreställningar som varit dominerande de senaste åren:
Han är en profet för den kunskap om barn som han
anser har tappats bort på vägen. Det handlar om mognad, utveckling, förändring.
Om att barn i stället för att sjukdomsförklaras med bokstavs-diagnoser bör ses
som pedagogiska utmaningar.
Mognad är en förändring som
även gäller kognitionen. Det var tidigare allmänt erkänt och accepterat men
blev, enligt Per-Anders Rydelius, omodernt ungefär när 1969 års läroplan (Lgr
69) kom.
– Då blev det i stället
modernt att tänka att alla barn vid en viss ålder kunde klara samma krav, medan
det mycket tydligt ändå var utsagt att inlärningsålder och levnadsålder inte
går hand i hand.
Det visade både svensk och
internationell forskning. Enligt de tester som gjordes kan spridningen i
inlärningsålder bland tolvåringar variera från ungefär åtta och ett halvt år
till arton och ett halvt års ålder.
Det här är i dag helt
bortglömt, respekten för individuella mognadsskillnader har försvunnit, säger
han konstaterande.
Rydelius är också kritisk till att den medicinska världen
fått en så stor dominans över bedömningen av barns behov i skolan, han anser
att skolmognadstest borde återinföras för att barn ska bli bemötta på rätt
nivå. Men det handlar inte bara om det:
Om vi går tillbaka till hur
man jobbade med uppmärksamhetsstörda barn i den gamla svenska skolan så hade
man förstått att uppmärksamhetsproblemet är ett pedagogiskt problem mer än ett
medicinskt. Tänkandet om att man måste stödja barn med långsam
inlärningsförmåga som inte hänger med, det försvann väldigt fort under
1970-talet.
Nya spännande studier visar
hur bemötandet antingen hjälper barn i utvecklingen eller försvårar för dem. Miljön
kan inverka positivt eller negativt på den växande hjärnan och viktigast är att
förstå den stora normalspridningen i barns utveckling, menar han.
– I en stor
undervisningsgrupp kan inte en ensam lärare möta alla barns skilda
behovsnivåer. Hur hjärnan utvecklas och skolan organiseras hänger ihop. Så man
måste ödmjukt ta till sig att den pedagogiska miljön, den sociala miljön och
förståelse för barns utveckling tillsammans avgör hur det går för barnet.
Rydelius menar att inkludering (vilket innebär att barn med funktionsnedsättningar tar del av den vanliga undervisningen) måste göras annorlunda än idag men att den i princip är riktig. Den forskning som fokuserar på hjärnan behöver inte stå i motsatsförhållande till ett holistiskt perspektiv:
– Just nu är hjärnforskning
och kognitiv forskning mode. Dagens hjärnforskning liksom dagens
genforskning har haft en enorm genomslagskraft. Det sista när det gäller
genforskning är att man har börjat förstå att generna samverkar med miljön. På
samma sätt kommer man så småningom att komma fram till hjärnans behov av
interaktion med sin miljö för att det ska ske en utveckling.
Han tror att den holistiska
synen på barn successivt är på väg tillbaka. Att det finns en ökande förståelse
för behovet av en miljö som både tillgodoser de psykosociala känslomässiga och
de kognitiva behoven.
– Under
1960-talets psykodynamiska, psykoterapeutiska fas blev det fult att testa barn,
att diagnostisera. Det blev ett tomrum för mer biologisk forskning, men nu när
det tomrummet fyllts ut kommer vi att återgå till ett holistiskt synsätt – just
genom att den moderna molekylärgenetiska forskningen har visat på miljöns
betydelse, avslutar han.
Ett mer holistiskt synsätt innebär dock att pedagogisk erfarenhet måste få en större tyngd än vad den har idag. Något har gått snett när främst medicinska diagnoser används för att rättfärdiga pedagogiska åtgärder som lärarna sedan länge bedömt som nödvändiga men inte kunnat få igenom eftersom det "krävs en diagnos". Tyvärr säger det också en hel del om hur vi värderar lärarnas yrkeskunskap och erfarenhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar