Sedan hösten 2011
gäller Lgr 11, den nya läroplanen för den svenska grundskolan som alla skolor
är tvungna att följa. Till skillnad från den tidigare läraplanen, Lpo 94,
innehåller Lgr 11 kursplaner med mål som eleverna skall ha uppnått vid slutet
av klass 3, 6 och 9. Detta kallas i kursplanerna det centrala innehållet. För
Waldorfskolorna innebär de nya kursplanerna och kunskapsmålen till viss del en
utmaning eftersom de står i konflikt med den klassiska och väl utprövade och
begrundade kursplanen, i Sverige beskriven i skriften ”En väg till frihet”
utgiven av Waldorfskolefederationen. För en del ämnen finns ingen större
skillnad mot tidigare och Waldorfskolorna kan utan eller med bara mindre
anpassningar tillmötesgå kunskapsmålen. Ett av de ämnen som däremot innebär en
större utmaning är historia. I den klassiska waldorfskolekursplanen börjar undervisningen i historia i årskurs 5 med kulturperioderna Indien, Persien,
Egypten och det antika Grekland och fortsätter med Rom i årskurs 6. Bakgrunden
till denna historiska gång är Waldorfpedagogikens grundsats att hjälpa barnet i
sin utveckling genom att erbjuda bilder och kunskap som det behöver i just den aktuella
utvecklingsfasen, i det här fallet i åldern 10-12 år. Genom att lära känna grunderna för det sätt som människor
tänkte och handlade under de olika kulturperioderna får barnet stöd i sin egen
utveckling, genom att följa mänsklighetens utveckling förstår det sin egen.
Dessutom finns det ju en viss logik i att följa historiens gång rent kronologiskt
och börja med det moderna samhällets ursprung när jordbrukskulturen och
städerna grundades, när skriftspråket och det religiösa livet tog sin början.
Genom att följa steget till det nya tänkandet och demokratins ideer i Grekland
och rättsväsendets och ingenjörskonstens utveckling i Rom förs barnet vidare
till frågeställningar av grundläggande karaktär som är lika giltiga idag, tex
frågor om frihet och ansvar och hur människor utvecklat konsten att leva med varandra i samhällen
av skiftande slag.
Under de följande
åren, i årskurserna 7-9 går sedan undervisningen i historia vidare med bland annat renässansen, upptäcksresorna, den ekonomiska
historien, franska revolutonen, frihet- och stormaktstiden samt den moderna
historien fram till idag.
I den
grundstruktur som lagst fast i Lgr 11 finns en annan ansats. Man utgår snarare
från ett geografiskt perspektiv med starkt fokus på Sverige, Norden och Europa
under årskurs 4-6 samt en fördjupad kännedom om metoder och källor som grund
för historia som vetenskap. Den svenska historian skall studeras, i varje fall i
stora drag, fram till 1850, inklusive parlamentarismens utveckling och
grunderna till partiväsendet. Även om målen i Lgr 11 innehåller ett visst tolkningsutrymme, särskild vad det gäller djupet av kunskaperna och metoderna (som inte regleras) är det doch
otvivelaktigt ett annat upplägg än Waldorfskolans. I Lgr 11 behandlas istället
de utomeuropeiska kulturperioderna i årskurs 7-9.
För
Waldorfskolorna har detta lett till ett svårartat dilemma. Är det möjligt att
kämpa sig till ett undantag från Lgr 11 för att kunna upprätthålla den
klassiska kursplanen, eller går det att kompromissa och stuva om i kursplanen
utan att offra den grundläggande idén om att stödja barnets utveckling? Var går
gränsen för pragmatismen? Det här gäller även i några andra teman dit tex
användningen av digitala medier i årskurs 1-3 hör, men kursplanen i historia är kanske den
mest brännande frågan just nu.
Har du synpunkter
på detta? Skriv gärna dina din kommentar här nedan! Vi vill gärna höra dina synpunkter!
Hej. Det här är ju en väldigt viktig aspekt som jag inte kände till om den nya kursplanen. Du nämner inte i den artikel att övriga ämnen också lägger sig på den historiska nivå som bearbetas, med hantverk, musik, målning och Eurytmi. Det känns som om hela meningen med helhetssynen faller ihop, med de nya direktiven. Jag har sett prov på hur kunskapen förytligats, och jag gillar det inte. Jag ser med fasa framför mig allt det kan komma ställa till i framtiden med dessa ytliga kunskaper. Stoppa det!
SvaraRadera