Ingen har väl missat det: de
första tonerna av koltrasten, snödropparna som kämpar sig upp och ljuset som
plötsligt stannar kvar. Efter en ovanligt tung vinter är våren äntligen på
gång.
Metaforen ligger nära till
hands när vi talar om den svenska skolan. För tro det eller ej, det bubblar,
jäser och pyser i skolans värld. Nånting vill upp, vill fram, vill bli till.
Och det är inte de politiska utspelen eller nya direktiv från skolmyndigheterna
som står för impulserna, snarare tvärtom. Det som vill upp kommer från skolans
verkstadsgolv, från lärare, rektorer och andra yrkesverksamma inom skolans
värld men också från föräldrar och andra engagerade som inser att vi måste
tänka och handla på ett nytt sätt. Det är till och med så att vi har anledning
att vara tacksamma för politiska utspel som ytterligare manifesterar
övergreppsfilosofin. När skolan sätts under förmyndarskap vaknar ny
frihetsenergi till liv, det påstådda liket lever, trots allt.
Det som gryr och vill upp är
en livsvilja och en övertygelse som bottnar sig i insikten att det endast är de
som verkligen har erfarenhet av skolans värld som kan driva
förändringsprocessen. Alla är välkomna i samtalet om framtidens skola men till
slut är det en fråga om engagemang, resurser och verktyg på plats i klassrum
och skolkorridorer, i lärarrum och på rektorsexpeditioner.
All erfarenhet av
förändringsprocesser visar vad som måste äga rum: hela organisationen måste
vara engagerad och bära utvecklingen framåt. Bra ledarskap handlar om att få
med sig varje enskild individ, inspirera, förklara och kommunicera men inte att
själv genomföra alla förändringar. Just ett sådant ledarskap har den svenska
skolan sett väldigt lite av. Istället har paniken över svaga PISA-resultat och
andra mätvärden drivit på förmyndarmentaliteten – skolan måste sättas under
förvaltning och övervakning, under press och konkurrens. Allt naturligtvis för ”elevernas
bästa”.
Men nu är våren på gång! Som
alltid finns förändringsagenter som går före, som driver på och väcker engagemang.
Rektorer som skapar fantastisk arbetsstämning, lärare som utvecklar sin
undervisning och väcker intresse hos andra, föräldrar som verkligen kämpar för sin
skola och det man tror på. Den kraften är mycket större än alla tänkbara
regelverk, mycket större än varje försök att pressa på skolan ytterligare
uppgifter och mål.
Mycket av
förändringsprocessen drivs av människor som möts i sociala medier, så ser
världen ut idag. Personer med helt olika bakgrund och geografisk hemvist, olika
plattformar och yrkesprofil kan mötas och samtala med varandra. I bloggar,
facebookgrupper och på twittertrådar sprids bubblorna, ilskan och
förändringsviljan. Nyligen skapades #Skolvåren, ett försök att under ett
begrepp samla de olika initiativen och viljorna under ett gemensamt paraply.
Kännetecknande är mångfalden, det är inte själva idéerna i sig som står i
fokus, det är högt i tak. Istället står engagemanget, viljan till förändring
och ägarskapet i förgrunden. Skolans folk vill och kan ta ansvar för
utvecklingen av skolan, självfallet hand i hand med politiker och näringsliv.
För det svenska samhället i
stort behövs ett nytänkande om vi verkligen ska få världens bästa skola. Det
kommer nämligen aldrig att fungera genom direktiv och pålagor, press och
mätningar. Det är inget annat än en gigantisk illusion. Den absolut enda vägen
är att skapa förutsättningar för de människor som äger frågan, nämligen skolans
yrkesgrupper, eleverna och föräldrarna. Ett verkligt politiskt ledarskap
fokuserar på människorna och deras möjligheter att använda den energi vi alla
har inom oss, den energi som finns där inne och vill ut. Ingen människa vill
vara trött, håglös och desillusionerad. Ingen vill vara uppgiven och ingen vill
lämna barn utanför samhället.
Ännu har politiker och media
inte riktigt förstått vad som håller på att hända, nämligen att människorna i
skolan håller på att ta skolans utveckling i egna starka och kompetenta händer.
Det blir en spännande vår, som säkerligen sträcker sig många år framåt. /Örjan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar